Hedmarken Symfoniorkester Foro Markus Søgård
Hedmarken Symfoniorkester Foro Markus Søgård

Hedmarken Symfoniorkester med dirigent Carl Nilsen inviterer til konsert 27. september kl 18:00 i Hamar Kulturhus.

Her kan du kjøpe billetter

Publikum i Hamar kommer til å høre kjent og populær orkestermusikk.

Programmet blir:

Beethovens trippelkonsert. Med solistene Mari Bølgen Halvorsen – fiolin, Frida Fredrikke Waaler Wærvågen – cello og Joachim Knoph – piano.

Etter pausen spiller vi Antonin Dvoraks berømte symfoni «Fra den nye verden.«

Litt om solistene:

Mari Birgitte Halvorsen (f. 1992) er en allsidig fiolinist med klassisk bakgrunn. Hun studerte med Detlef Hahn på Norges Musikkhøgskole og har siden tidlige studieår vært en populær frilans- og kammermusiker. 

Mari har markert seg som tangofiolinist og jobber ofte med blant annet bandoneonistene Åsbjørg Ryeng og Per Arne Glorvigen, og pianist Sverre Indris Joner. Mari har også hatt gleden og privilegiet av å jobbe sammen med den store bandoneonisten Juan Mosalini, og de argentinske fiolinistene Leo Ferreyra og Ramiro Gallo. Våren 2019 tilbragte hun 7 uker i Buenos Aires og Entre Rios i Argentina, der hun blant annet gjorde stor suksess med konserter i samarbeid med argentinske musikere. Hun fikk også utnevnelsen som offisiell kulturinteresse av ordføreren i San Salvador.

Halvorsen er en populær gjestekonsertmester og har de siste årene jevnlig gjestet orkestre som Stavanger Symfoniorkester, Århus Symfoniorkester og Trondheim Symfoniorkester. Fra høsten 2019 er hun ansatt som alternerende konsertmester i Bergen Filharmoniske Orkester, og engasjerer seg i det lokale miljøet som solist med ungdomsensembler og korps, og som instruktør for bl.a amatør- og ungdomsorkestre. (Foto: Ingrid Bølgen Halvorsen)

Foto:

Frida Fredrikke Waaler Wærvågen er en norsk cellist med en lang og solid bakgrunn. Hun startet å spille som 5-åring ved Horten Kulturskole. I 1998 ble hun tatt opp som elev ved Barratt Due Musikkinstitutt, og i seks år hadde hun undervisning med professor Aage Kvalbein. Frida Fredrikke fullførte sin Bachelor ved Norges Musikkhøgskole våren 2011 med professor Truls Mørk. Hun har også i flere år studert med professor Frans Helmerson. Våren 2014 fullførte Frida Fredrikke Master etter to år ved Edsberg Slott, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Sverige, med professor Torleif Thedéen.

Frida Fredrikke har vunnet priser og stipend internasjonalt og nasjonalt: ”Young Musician” i Tallin, Antonia Janigro International Cello Competition i Porec, Arve Tellefsens musikkpris, RWE Dea musikkstipend, Järnåker-prisen, «Wesselprisen» fra Det Norske Selskab og høsten 2020 mottok hun «De Unges Lindemanpris». Hun har gjort seg bemerket som solist med en rekke orkestre i inn- og utland, deriblant Oslo Filharmoniske Orkester, Kringkastingsorkesteret, Münchner Rundfunkorkester, Zürich Kammerorkester, Kaunas Philharmonic, Gøteborg Symfoniorkester, Kristiansand symfoniorkester og Bergen filharmoniske orkester.

Frida Fredrikke har jobbet som solocellist i Operan i Stockholm og i Bergen filharmoniske orkester. Nå er hun frilanser og medlem i musikerkollektivet til Det Norske Kammerorkester og i strykeorkesteret Ensemble Allegria.  

Celloen hun spiller på er laget av Nicolas Lupot, 1823, og er utlånt av Dextra Musica, Norge. (foto: Ann-Julia Granberg)

Joachim Knoph har en aktiv virksomhet som pianist. Han har spilt konserter i en rekke land, inkludert gjentatte turnéer til blant annet Kina og Russland.

Han har utgitt flere kritikerroste album, sist platen «Å her møter mangt: Songs by Johan Kvandal» på LAWO sammen med sopran Isa Katharina Gericke, som nylig ble nominert i tre kategorier i «Opus Klassik»-prisen i Berlin.

Han har tidligere også utgitt Kvandals komplette pianomusikk på Naxos/Grand Piano, til gode kritikker. Utgivelsen er streamet over en million ganger på Spotify.

Han har spilt i en rekke TV- og radioproduksjoner, blant annet som solist med Kringkastingsorkesteret i Henrik Skrams musikk til NRK tvs julekalender «Snøfall».

Høsten 2024 var han involvert i Nationaltheatrets prisbelønte «Haugtussa»-produksjon, og spilte noen av forestillingene sammen med sanger Adrian Angelico.

Joachim er mottaker av priser og legater som YAMAHA Award, Statens Kunstnerstipend og «World of Walker»- stipend fra Alan Walker.

På sin diplomeksamen var han solist med Kringkastingsorkesteret i Prokofievs klavérkonsert nr. 1, og mottok høyeste mulige karakter.

Joachim Knoph har også en sterkt økende aktivitet som komponist, særlig innen kormusikk, og hans seneste verk «Hope – A new Ceremony of Carols» har vakt internasjonal oppmerksomhet. Musikken hans er fremført i land som Danmark, USA, Frankrike, Portugal og Sverige.

Joachim er utdannet ved Norges Musikkhøgskole, Musikhögskolan i Malmö/Barratt Due Musikkinstitutt, Ecole

Normale de Musique «Alfred Cortot» i Paris, samt et studieopphold ved Guildhall School of Music and Drama I London.